Biegłość w obsłudze nowych mediów
Definicja
Kompetencja "biegłość w obsłudze nowych mediów" to zdolność jednostki do skutecznego korzystania z różnorodnych narzędzi i platform komunikacyjnych oraz informacyjnych, które charakteryzują się nowoczesnym podejściem do przekazu treści i wymiany informacji. Obejmuje ona umiejętność posługiwania się elektronicznymi środkami przekazu, takimi jak strony internetowe, portale społecznościowe, aplikacje mobilne, podcasty czy narzędzia do wizualizacji danych. Kompetencja ta wiąże się z umiejętnością wyszukiwania, analizy i przetwarzania informacji w sposób sprawnie dostosowany do specyfiki danego medium oraz zrozumienia zasad interakcji w środowisku wirtualnym, co umożliwia skuteczną komunikację i uczestnictwo w społeczeństwie informacyjnym i cyfrowym.
Umiejętności Nauczyciela
- Znajomość różnorodnych nowych mediów: Nauczyciel powinien być zaznajomiony z różnymi rodzajami nowych mediów, takimi jak strony internetowe, portale społecznościowe, platformy wideo, blogi, podcasty itp. Wiedza ta pozwoli mu dostosować materiały edukacyjne do różnych mediów.
- Umiejętność korzystania z narzędzi technologicznych: Nauczyciel powinien swobodnie posługiwać się narzędziami komputerowymi, smartfonami, tabletami i innymi urządzeniami cyfrowymi, które są powszechnie wykorzystywane w nowych mediach.
- Zdolność do tworzenia treści multimedialnych: Nauczyciel powinien umieć tworzyć różnorodne treści multimedialne, takie jak prezentacje wideo, slajdy, podcasty czy grafiki. To umożliwi mu przygotowanie atrakcyjnych i efektywnych materiałów dydaktycznych.
- Umiejętność analizy źródeł informacji: Nauczyciel powinien być w stanie krytycznie oceniać źródła informacji w internecie i innych nowych mediach, aby przekazywać uczniom umiejętność weryfikacji treści oraz odróżniania wiarygodnych informacji od fake newsów.
- Zrozumienie zasad interakcji w mediach społecznościowych: Nauczyciel powinien rozumieć dynamikę interakcji i komunikacji w mediach społecznościowych oraz mieć wiedzę na temat zasad etyki internetowej i prywatności w sieci.
- Umiejętność tworzenia e-materiałów edukacyjnych: Nauczyciel powinien umieć tworzyć interaktywne materiały edukacyjne dostosowane do platform online, które angażują uczniów i ułatwiają im zdobywanie wiedzy.
- Znajomość narzędzi edukacyjnych i e-learningowych: Nauczyciel powinien być zaznajomiony z platformami e-learningowymi, systemami zarządzania treścią oraz innymi narzędziami umożliwiającymi zdalne nauczanie i edukację online.
- Umiejętność prowadzenia webinariów i lekcji online: Nauczyciel powinien posiadać umiejętności prowadzenia lekcji online, korzystając z platform do wideokonferencji i innych narzędzi do zdalnej komunikacji.
- Zdolność do adaptacji i nauki nowych technologii: Świat nowych mediów jest dynamiczny, więc nauczyciel powinien być gotów do ciągłego doskonalenia się, uczenia się nowych narzędzi i dostosowywania swojej wiedzy do zmieniających się trendów.
- Umiejętność przekazywania wiedzy uczniom: Ostatecznie, nauczyciel powinien potrafić przekazywać swoją wiedzę i umiejętności uczniom w sposób przystępny, motywujący i angażujący, aby ci mogli skutecznie korzystać z nowych mediów.
Kontakt
email: info@friep.plFundacja Rozwoju Innowacyjności, Edukacji i Przedsiębiorczości
NIP: 6342945847
Sokolska 53/9
40-087 KatowiceO projekcie
Projekt Kompetencje przyszłości – dostosowanie do potrzeb rynku pracy korzysta z dofinansowania o wartości 106000EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest aktualizacja oferty kształcenia poprzez wymianę opinii i dobrych praktyk między organizacjami posiadającymi doświadczenie w zakresie zawodowego kształcenia młodzieży i osób dorosłych.